Yes! It’s time to get fit. Mijn eerste kickboks les

door Celina


Geplaatst op 7 maart, 2018 om 12:49


Beter zelfbeeld

Sporten doe ik al mijn hele leven. Ik heb 10 jaar gehandbald, 5 jaar gevoetbald, getennist, een aantal bootcamp lesjes gepakt én de laatste jaren gefitnest.

Ik merk dat sporten op dit moment niet meer bovenaan mijn prioriteiten lijstje staat. Er zijn andere dingen in mijn leven die nu even belangrijker zijn en voorrang krijgen. Maar ik ben me bewust van het cliché “als je iets doet wat je leuk vindt, wordt het vanzelf weer prioriteit”. Daarom ben ik op zoek naar een sport die echt bij me past en waar ik me graag zonder enige tegenzin voor in mijn sportpakje hijs. Kickboksen heeft altijd mijn interesse gewekt. Ik heb een tijdje aan b-kick gedaan en dit vond ik fantastisch, ik hou ervan om tot het gaatje te gaan. Dat je weet dat je leeft! Mijn eerste kickboks les bij Defense Monkees zit er op, in deze blogpost vertel ik je mijn ervaring én of deze sport bij me past.

DE EERSTE INDRUK IS HET BELANGRIJKSTE

Wat ik belangrijk vind als je ergens gaat sporten, is de eerste indruk; het gevoel dat je krijgt. Toen ik binnenkwam was Instructeur Alvaro al druk bezig om alles klaar te maken voor de les en kwam meteen naar me toe om zich voor te stellen. Ik was erg vroeg dus het duurde even voordat de andere leerlingen binnen kwamen druppelen. Ik was blij om te zien dat er een gemengde groep was, van zowel meisjes als jongens, ervaren leerlingen en leerlingen die net als mij de eerste les hadden. Er hing gelijk een prettige sfeer en ik voelde me direct op mijn gemak. Nadat ik nog een kort gesprekje had gehad met Simon, mijn contact persoon bij Defense Monkees, was het tijd om te starten met de les.

Bij Defense Monkees vinden ze het belangrijk dat iedereen zich op zijn gemak voelt en lekker kan trainen! Beter zelfbeeld

MEER DAN ALLEEN TRAPPEN EN STOTEN

Kickboksen bestaat uit meer dan alleen trappen en stoten. Om dit goed en lang te kunnen doen moet je conditie op pijl zijn. We begonnen de les met een warm-up, die bestond uit rondjes rennen, burpees en opdrukken. Ik merkte al snel dat mijn conditie naatje is, dus hier moet ik nog flink aan werken.

Na de warming up was het tijd voor wat rek en strek oefeningen. Mijn god, wat ben ik stijf. Nu weet ik weer waarom sporten zo goed voor me is. Ik heb veel last van nek- en rugpijn, mijn lichaam is eigenlijk niet gemaakt om een zittend beroep uit te oefenen. Deze strekoefeningen hebben me weer bewust gemaakt van het feit dat ik écht iets aan sport moet doen. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan en alle oefeningen zo goed als mogelijk proberen uit te voeren.

Beter zelfbeeld

Toen de rek oefeningen klaar waren werd nog even aan de conditie gewerkt, dit weer in de vorm van burpees en opdrukken. Ik merkte dat ik íets beter was opgewarmd en me de oefeningen al íets makkelijker af gingen dan in het begin.

Langzaam aan werd het tijd voor het echte werk. Het was tijd om aan de techniek te werken. Samen met drie andere vrouwen zat ik in de beginners groep. Ik heb veel geleerd in deze eerste les. Wist je trouwens dat je sterke been achter staat en dat je over-kruis slaat zodat je je gezicht beschermt? Het zijn de basis principes van kickboksen, maar essentieel om het uiteindelijk goed te kunnen.

Instructeur Alvaro legde dit alles heel duidelijk en rustig uit en na een aantal keer oefenen had ik het al redelijk onder de knie. In mijn dagelijks leven heb ik een rechts-link ‘probleem’, ik verwar dit nog wel eens. Dus dit was eigenlijk mijn grootste struggle. Hier merk je aan dat het nog geen automatisme is, maar dat ik over iedere stoot en trap moet nadenken.

Nadat we een aantal stoten hadden geoefend vertelde Alvaro ons ook dat uitstappen naar links, rechts en naar achter heel belangrijk is bij kickboksen. Zo vergroot je de ruimte tussen jou en je tegenstander en kun je dus ook beter trappen en stoten. Als je geen ruimte hebt, kun je ook geen kracht zetten. We oefenden dit ‘op’ elkaar, wat ik zelf een pluspunt vond. Zo staat niemand stil en blijf je beide bezig. De een houdt zijn handschoenen hoog en loopt achteruit, de ander slaat op de handschoenen en loopt vooruit. Zo train je zowel het uitstappen als het stoten.

Beter zelfbeeld

Als laatste hebben we het trappen geoefend. Ook dit oefenden we weer op elkaar, de een hield de bescherming vast en de ander kon het trappen oefenen. Uiteindelijk eindigden we de les met een combinatie van trappen en stoten. Voorafgaand aan de oefening legde Alvaro de techniek goed uit.

IS KICKBOKSEN EEN SPORT DIE BIJ ME PAST?

JA! Dit was mijn eerste kickboks les ooit en ik vond het fantastisch! Ik wist eigenlijk vrij zeker dat ik de sport leuk zou vinden. Maar wat me eigenlijk het meest aansprak was de sfeer. Bij vechtsporten denk je toch al snel aan macho gedrag en ik was bang dat ik met mijn 1,55m niet gezien zou worden. Maar er hing een fijne sfeer en iedereen liet elkaar in zijn waarde. Het was een gemengde groep van beginners tot gevorderden, van jongens tot mannen en meisjes tot dames.

Beter zelfbeeld Hier speelde instructeur Alvaro goed op in, ik denk dat iedereen een voldaan gevoel aan de les heeft overgehouden.

Ook maakte het niet uit dat ik niemand kende; ik heb samen geoefend met een meisje die Engels sprak. Dat vind ik zo mooi aan sport, het maakt niet uit wie je bent of hoe je eruit ziet. Het enige wat telt is dat je plezier hebt in de les die je aan het volgen bent.


EEN BETER ZELFBEELD

door A Kalemis


Geplaatst op 1 oktober, 2016 om 12:49


Beter zelfbeeld

Het mag duidelijk zijn dat zitten achter de computer overdag en op de bank hangen voor de tv in de avond verschrikkelijk is voor je lichamelijke gezondheid en zelfbeeld.

Als kantoormedewerker, student of gepensioneerde herken je dit wellicht wel. Maar zitten is het nieuwe roken en hier verandering in brengen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! DefenseMonkees krachttraining verlaagt angst, conditietraining maakt je positiever en de aandacht voor beweging verbetert jouw zelfbeeld. Regelmatig trainen versterkt je hart en botten, verlaagt de kans op chronische ziektes samen met je bloeddruk, houdt je op gezond gewicht en verlaagt angstgevoelens en depressie. En dat gezamenlijk met een enorme energy boost!

DefenseMonkees geeft jou de mogelijkheid je eigen programma op te zetten. Kies voor Krav Maga en voel je zelfverzekerder op straat, laat yoga jou de balans in je dag terugvinden en voel je sterk met MMA. Sport in een team zoals bij Krav Maga en MMA en combineer dit met individualiteit zoals bij yoga. Zo houd je jouw programma interessant, geniet je van elke les en blijf je het volhouden! Weg met de kilo’s en maak plaats voor een positief zelfbeeld.


Laat een bericht achter:


I.O 26 oktober, 2016 om 9:30

Wow1